neděle 17. května 2009

Matice trendů v knižním businessu

Přehledné shrnutí trendů v oblasti knižního businessu přináší tento článek na Booksquare.com.
Klíčové myšlenky jsou:
  • svět knih dělí do oblastí Self Publishing, Digital Publishing, Traditional Publishing a Print-on-Demand
  • mezi jednotlivými oblastmi dochází k překryvu a tento překryv je úspěšný (podpora prodeje klasických knih pomocí ebooks, autoři, kteří se vydávají sami, využívají Print-on-Demand pro prodeje prostřednictvím Amazonu apod.)
  • autoři, kteří se vydávali vlastními silami, nakonec ke štěstí přišli (například Eragon)
Ono, upřímně, ten článek je zajímavý právě tím, jak podal uceleně to, co všichni dávno víme :-)
A platí to koneckonců i u nás. Martin Moudrý alias Jafff vydal své pokračování Cesty krve od Jiřího Kulhánka a teď vydává (prý úspěšně a ve velkém nákladu) své krváky v papírové podobě.
S Petrem Schinkem jsem se potkal právě na Palmknihách a teď se mu chystá třetí kniha, zájem o elektronickou verzi knih mě také "přemluvil", abych vydal Shigora Birdmana nebo Dennyho v papírové podobě.
Na druhou stranu jsou knihy, které byly úspěšné v minulosti a dnes jsou zajímavé jen pro menšinu. Spousta z nich je ještě pod ochranou autorských práv, ale jen namátkou: takový Běhounek je dnes už nezajímavý (minimálně jeho sci-fi), ze světových autorů mě napadá Jefremov nebo Plutonie od Obručeva. A koneckonců Neználka naskenoval jeden známý internetový publicista a pustil jej mezi lidi a tím mu zajistil nesmrtelnost. Původní vydání takového Neználka na Měsíci by dnes nevydala ani KSČM...

Žádné komentáře:

Okomentovat