sobota 21. září 2013

Ze zákulisí - co děláme, proč to děláme a tak vůbec. Díl první: žánry

Dobrý den, jmenuju se Jirka Vlček a jsem jedním ze zakladatelů Palmknih. Řekl jsem si, že by vás mohlo zajímat, co děláme a proč to děláme - a taky co jsme dělali špatně a jestli a jak jsme se z toho poučili. A v neposlední řadě by mě zajímal váš názor.

No a začnu jednou věcí, kterou jsem pořádně zkopal. Mám na mysli naše štítky a žánry. Paradox je, že jsem udělal chybu, která nám hodně pomohla.

Nejdřív jak to všechno začalo.
Palmknihy jsme zakládali jako hobby projekt někdy v roce 1999. Struktura žánrů byla jednoduchá a v podstatě jsme si z toho hlavu nedělali. Žánrů jsme měli pár a když bylo potřeba, tak jsem si založil nový. Sofistikovanost dokládají žánry jako Ikarie, Současná nebo Povídky.
Z toho taky plyne, že když jsme chtěli pustit komerční Palmknihy, tak jsme neměli nic. Okopírovat hotovou strukturu žánrů od papírové konkurence nám připadalo žinantní - měl jsem pocit (a mám pořád), že to je za hranicí morálky. Naštěstí nám pánové z nakladatelství Fragment nabídli, že můžeme využít jejich strukturu žánrů. Jen na okraj: kolem nás se pořád pohybují lidé, kteří nás dobrovolně tahají z bryndy. Osobně nechápu, čím jsme si to zasloužili - ale jsem jim nesmírně vděčný.
Od ostrého startu v roce 2010 tedy používáme v podstatě nezměněnou podobu žánrů. Brzy se však ukázalo, že nestačí.
Například severská detektivka. Vlastně to ani není samostatný žánr, jsou to detektivky. Zajímá to ale čtenáře, kteří vyhledávají severské detektivky? Nezajímá. Měli u nás možnost vyhledat severské detektivky? Neměli.
Nebo erotika. Trochu pokrytecky ji řadíme (a řadili jsme) do žánrů romantika. No, žádnou naši erotickou jsem nečetl, ale namátkou jsem vyhledal. Je tohle fakt romantika?

„Líbilo se vám to?“ zašeptal. „Chtěla byste mě cítit hluboko v sobě? Hodně, hodně hluboko? Otevřete oči, slečno Hartová.“ Jeho hlas najednou zněl drsně. „Podívejte se na mne.“
Pomalu zvedla řasy a věnovala mu rozladěný pohled. „Na takový tón špatně reaguju.“
„Tentokrát byste možná měla reagovat dobře.“ Na rtech se mu pomalu utvořil úsměv. „Protože mám to, co potřebujete.“
Rozšířila nosní dírky a v očích jí prudce zaplál zelený plamen. „Není pravda, že vás potřebuju. Mám vibrátor.“
Není to romantika. Nebo jinak: je to asi tak romantické jako dílo Františka Kotlety, řezníka z Bruntálu.
Takže:
  • Máme tady zájemce o severskou detektivku a erotiku.
  • Nemáme pro ně snadnou možnost, jak si svoje žánry najít.
  • Z toho plyne, že máme mrzutost.
Tak a teď ta chyba. Místo toho, abych se trošičku zamyslel a upravil žánry, tak jsem navrhnul, abychom přidali štítky. Ty měly doplnit žánry tam, kde chyběl dostatečný detail. Fakt nevím, na co jsem myslel, když jsem to vymyslel. A pak taky jak se mi povedlo ukecat kolegy, aby mi to sežrali.

Štítky jsme chtěli použít i na další problém, který nás trápil. Podíváme-li se na současnou strukturu žánrů, tak se například k fantasy (čtvrtý nejoblíbenější žánr) dostaneme tímto způsobem:
  1. Klik na Beletrie pro dospělé.
  2. Panika. Nikde nevidím fantasy. Budu hledat. Nic nevidím. Namátkově klikám. A zkouším Romány, povídky, novely. 
  3. A helemese. Tady, dovedně ukryté, nacházím ty nejprodávanější žánry: Detektivky, thrillery, romantiku, sci-fi i tu hledanou fantasy. 
  4. Je to na palici. Na třetí úrovni to nejhledanější? No fuj!
Takže štítky měly řešit to, co bylo na palici - nesmyslně ukryté žánry, které čtenáři chtějí. Vytáhli jsme fantasy, krimi a tak dále nahoru a výsledek se dostavil.

Štítky jsme zavedli v květnu 2012.
Hned v květnu jsme vyrostli proti dubnu 2012 o 22%. V červnu to bylo o 40 %, v červenci jsme byli na dvojnásobku dubna. Mimochodem, když jsem se letos na výstavě Svět knihy potkal s jedním konkurentem, tak mi říkal: "Pořád jsme byli nastejno. Ale najednou v květnu jste nám odskočili a my nevíme proč." Tak teď už to možná ví. :-)

Abych shrnul štítky. Udělali jsme blbost. Místo toho, abychom přerovnali žánry do správné podoby, tak jsme zavedli něco, co se blbě spravuje, rozbíjí to design a duplikuje funkčnost. Ale díky tomu jsme odskočili konkurenci.

Teď je rok 2013. V polovině října budeme nasazovat nový systém a do něj nechceme přenášet nectnosti a chyby toho starého. Při implementaci jsme potlačili naše nutkání mít žánry systematicky správně a budeme se (konečně) řídit přáním zákazníků. Dáme oblíbené žánry nahoru, vytvoříme nové (například hry na hrdiny, erotiku nebo akční fantastiku) a ten zbytek připravíme tak, aby byl k nalezení - ale nezabíral tolik místa a pozornosti. Takže nebude dělení beletrie pro dospělé, odborná pro dospělé a tak dále.
Bude to vypadat asi takto:

  • Krimi, detektivky
  • Thrillery, napínavá četba
  • Fantasy
  • Sci-fi
  • Romantika
  • Erotické
  • Humor, satira
  • Ostatní pro dospělé
  • Cizí jazyky 
  • Naučná pro dospělé
Je to pro nás velká změna a nevíme, jak se ujme. V Čechách to u knížek nejspíš ještě nikdo nevyzkoušel. A třeba na tom pohoříme a vrátíme se na úroveň prodejů z dubna 2012. Já si ale myslím, že ne.  

4 komentáře:

  1. Myslim, ze to rozhodne dava smysl. Ostatne, kdo rika, ze fantasy je jen pro dospele. Tohle deleni mi prijde rozhodne lepsi.

    OdpovědětVymazat
  2. já myslím, že podkladů máte dost, nicméně je zas pravda, že mě se "štítky" jako řešení líbí, dokáží zpřesňovat žánry "na první pohled"

    OdpovědětVymazat
  3. Petra M: Myslím,že to půjde hravě:-) Zní to dobře. V prodeji e- knih jste jasné jedničky, kam se hrabě zkostnatělý Kosmas.

    OdpovědětVymazat
  4. No já si to svoje vždycky najdu, ale nevadí mi systém vnořených záložek. Ostatní pro dospělé mě tedy nepřesvědčuje o užitečnosti, naproti tomu Naučná pro dospělé jakýsi smysl má aby odlišila naučné knihy pro děti.
    Petra Moravcová konstatuje, že "V prodeji e-knih jste jasné jedničky". Možná. Ale koukal jsem na americký trh (ne Amazon) a koukal jsem i na ruské elektronické knihy a musím říct, že být jednička na českém trhu je jako být mezi slepými jednookým králem. Kromě toho některé e-knihy jsou u nás nestydatě drahé.

    OdpovědětVymazat