středa 16. října 2013

Devět miliard božích jmen Robina Sloana (recenze)

Na začátek asi takto: Nejsem geek. Nevím, co vyjadřuje slovo hipster. Startup je pro mě synonymum pro "hele, něco spíchneme a pak to rychle prodáme". Google používám, ale že bych z něj byl nějak zvlášť paf... Když to vezmu kolem a kolem, knížka Nonstop knihkupectví pana Penumbry, která je "těch internetů" plná, mě nemůže vůbec oslovit.

A hle, oslovila. Připomněla mi totiž jednu z mých nejoblíbenějších sci-fi povídek, a to Devět miliard božích jmen Arthura C. Clarka, ve které  tibetští mudrcové odhalují jedno boží jméno po druhém. Až jich bude devět miliard, pozbude existence světa smyslu a přijde konec. Jejich práce je úmorná a monotónní, hotovo mají mít za 15 000 let. Pak jim ale expedice ze Západu přiveze výdobytek civilizace - počítač, a pátrání po božích jménech se stává otázkou týdnů. Když zbývá několik posledních, technici odcházejí - nechtějí být přítomni zklamání mnichů, že se "nic nestalo", Cestou z kláštera si všimnou něčeho prazvláštního - na obloze začínají jedna po druhé zhasínat hvězdy...

Základní půdorys knížky Robina Sloana je zhruba stejný - tajná sekta luští středověký kód, ukrytý v tajemných knihách. Co se stane, až svoji práci dokončí? To se moc neví, ale předpokládá se, že podobně jako v každém náboženství a víře budou spaseni ti, kdo věří, a zatraceni všichni ostatní.

Jednu z hlavních rolí v rozkrývání tajemného kódu sehraje mladý programátor Clay Jannon, náš hlavní hrdina, toho času na dlažbě. Když jej nohy jednou zanesou do knihkupectví pana Penumbry, který mu nabídne noční směny, s vděkem přijímá a plánuje, jak do knihkupectví přivede nové zákazníky ze sítě - remarketing v PPC, SEO, behaviorální targeting... zkrátka a dobře reklama.

Jenže vděk a plány se brzy změní v podezření - pracuji opravdu v knihkupectví? Zákazníci žádní, jen sem tam se v noci objeví podivné existence, které si žádají ještě podivnější svazky z části obchodu, běžným zákazníkům nepřístupné. Netrvá to dlouho a Clay zjistí, že knihkupectví je jen zástěrkou pro tajnou sektu, která luští prastarý a tajný kód...

Stačí takto? Ne? Tak ještě přidám, že Clay se jistým způsobem (dočtete se v příběhu) do práce sekty přimotá, že pomocníky mu budou Kate, manažerka Google, kamarád z dětství, který má firmu na "digitální modely prsou", obří OCR skener i pan Penumbra, který je zvědavý, co se vlastně stane, až bude tajemství rozluštěno. Začnou zhasínat hvězdy?

To už vám neprozradím. Poslední, co vám řeknu, je to, že mě knížka pobavila natolik, že jsem ji s gustem přečetl na jeden zátah. A to nejsem geek, hipster a na svůj první pořádný startup ještě pořád čekám.

Kniha Nonstop knihkupectví pana Penuimbry v e-shopu

Žádné komentáře:

Okomentovat