sobota 9. listopadu 2013

1913. Léto jednoho století. Očima Petry Moravcové (recenze)

Kniha o roku 1913.

Nebude to nuda v podobě pelmel plků a drbů na téma, jak se císař Vilém II. kousl při snídani do jazýčka, a že Alma Mahlerová v berlínském baru sbalila zas dalšího básníka?

Není to nuda!

Rok 1913 byl výjimečný na moc způsobů.

Vznikají zásadní umělecká díla nejen na poli výtvarného umění, ale i hudby a literatury. Proust sepisuje Hledání ztraceného času, Joyce si chystá podklady k velkému románu, (šikovní vědí:-)) Robert Musil píše Muže bez vlastností.

O první světové válce ještě nikdo nemluví, ale jisté je, že něco visí ve vzduchu. Duchamp montuje kolo na kuchyňskou stoličku. V Essenu se otevírá prototyp prvního supermarketu Aldi, v Miláně zase první filiálka módního domu Prada. Pán jménem Hitler dělá celé dny ve vídeňské ubytovně pro muže čmariky-čmariky a smolí jednu nepovedenou obrázkovou pohlednici za druhou.

Ukázka:

Stalin se prochází parkem, přemýšlí, stmívá se. Najednou mu jde v ústrety další chodec, třiadvacet let, ztroskotaný malíř, kterého nepřijali na akademii umění, a který teď ubíjí čas v ubytovně pro muže. Stejně jako Stalin i on čeká na svou velkou šanci. Ten muž se jmenuje Adolf Hitler. Možná se ti dva, o nichž jejich známí z té doby vyprávěli, že rádi chodívali k Schönbrunnu na procházku, někdy zdvořile pozdravili, smekli klobouk... a dál kráčeli nekonečným zámeckým parkem.

Věk extrémů, děsivě krátké dvacáté století, začíná jednoho lednového odpoledne roku 1913 ve Vídni. Zbytek je mlčení. Hitler a Stalin se nesetkají, dokonce ani když uzavírají roku 1939 osudný „Pakt“. Nikdy si tedy nebyli blíže než některého z těch třeskutě mrazivých lednových odpolední v parku v zámku Schönbrunn.

Milujete literaturu? Máte rádi Kafku, Prousta, Joyce, Musila , Rilkeho, Woolfovou? Že jen ostýchavě přikyvujete? Žádný strach. Nikdo Vás nebude nutit znovu číst jejich náročná díla, v knize pana Illiese si tyto významné osobnosti vychutnáte poněkud jinak. Budete s nimi cestovat po světě, poznávat jejich oblíbená místa, hledat, kde čerpají energii a inspiraci, účastnit se často překvapivých disputací o umění, užívat si autory „v civilu.“

Ukázka:

Duben

Dvacátého dubna Hitler oslaví čtyřiadvacáté narozeniny ve vídeňské ubytovně pro muže na Meldemannstrasse. Thomas Mann přemýšlí o Kouzelném vrchu, jeho žena už je opět na léčení. Lyonel Feininger objevuje malinkatý vesnický kostel a vytvoří z něj katedrálu expresionismu. Franz Kafka se hlásí na dobrovolnou pracovní službu u pěstitele zeleniny a po odpoledních vyžíná plevel, aby se zotavil z vyhoření. Bernard Kellermann píše bestseller roku Tunel, sci-fi o podzemním spojení mezi Amerikou a Evropou. Oskar Kokoschka kupuje plátno, které je stejně velké jako postel jeho milované almy Mahlerové, a začíná na něm malovat portrét milenecké dvojice. Když to bude mistrovské dílo, Alma se za něj provdá.

Illies poutavě vyzobává zajímavé souvislosti a vazby a předkládá omámenému čtenáři řadu překvapivých skutečností. Skládala jsem si je jako puzzle a občas se ptala sama sebe, jestli si ze mě nedělá autor legraci. Několik nocí jsem nadšeně trávila nad Googlem a se zaujetím dohledávala, zda mě ten mladý Němec netahá za nohu.

Netahal.

Věřím, že ani vás nezklame.

A než si ji na Palmknihách pořídíte, můžete zatím popřemýšlet o tom, co všechno za události pojme kniha o roku 2013, která třeba vyjde za sto let.....