středa 30. července 2014

Tak jsme vyměnili Palmknihy...

...paní Müllerová.

Po čtyřech letech jsme vyměnili kabátek a i vnitřek Palmknih. Rád bych okomentoval průběh a hlavně se vám omluvil za to, co se stalo - a také vám napsal, co budeme dělat dál.

Varování: budou sliby :-)

Takže 1. července jsme po delším boji spustili nový web běžící na systému Magento. Magento je nejrozšířenější e-commerce systém na světě, což sebou nese některé výhody (a menší počet nevýhod).
Jednou z výhod pozice na trhu je neuvěřitelné množství rozšíření. Co jsme dříve museli programovat, tak nyní (trochu nadsazeně) jen zapneme.
Co budeme brzy zapínat jsou:
  • Slib číslo 1: Balíčky. Jinými slovy si jedním klikem koupíte celou sérii (například JFK) - samozřejmě za zvýhodněnou cenu. 
  • Slib číslo 2: Kupte N, dostanete N+1. 
To byl úvod s první dávkou slibů. Co se vlastně dělo?
My jsme s Magentem začali koketovat loni v létě. První termín byl nastavený na září roku 2013, což byl datum velmi nerealistický a nevěřil mu vůbec nikdo. 
Nakonec to vypadalo, že odstartujeme v listopadu (2013), ale pak přišla možnost spolupráce s iDnes (to je projekt http://knihy.idnes.cz). Jenomže iDnes neměl žádný systém a náš tehdejší se jim nelíbil. Slovo dalo slovo, právníci si párkrát vyměnili maily se smlouvami a místo pouštění nových Palmknih jsme spustili iDnes. 
Spuštění systému na iDnesu se neobešlo bez porodních bolestí a změn na poslední chvíli. Výsledkem bylo několik zjednodušení a kompromisů, které znemožnily současné spuštění Palmknih. 
K tomu bych přidal malou vsuvku: to, co vidíte, je jen část systému. Vy vidíte právě Magento, nicméně to není určeno na prodej e-knih, takže jsme museli připravit systém, který bude řešit přípravu knih, skladování souborů, vyúčtování nakladatelům, cenotvorbu a všemi oblíbené DRM. Ten neviditelný systém (začali jsme mu vynalézavě říkat "Backend") vznikl tak, že jsme nechali běžet starý systém, jen jsme na něj naroubovali interface řešící výměnu dat. Vypadá to jednoduše, ale na dopracování výměny dat jsme strávili začátek letošního roku. Pro obveselení, takhle vypadá mindmapa, která popisuje jen cenotvorbu a výměnu informací o cenách: 


Takže spoustu času jsme strávili neviditelnými technikáliemi a do toho jsme postupně spouštěli nové služby, které nám přišly jako užitečné - audioknihy a hlavně multilicence. Každý nový produkt trochu torpédoval zadání na Magento a nutil nás ke změnám - a tím se oddaloval start systému. 

Nakonec jsme si stanovili start na konec května, ten realisticky přehodnotili na 1. 7. a ten dodrželi. Nic jiného nám nezbývalo, protože jsme to slíbili Neoluxoru :-)

Řekli jsme si, že ke startu nestihneme převést recenze (bohužel se tam tluče plugin na placení kredity s funkcionalitou recenzí) a pár dalších drobností. K tomu Jirka Vlček zapomněl na to, že by někdo chtěl používat wishlisty a že by bylo užitečné převést nastavení čteček - a tudíž to nezadal do výroby.

To je Jirka Vlček, který zapomněl na převod wishlistů a nastavení čteček

Než jsme to stačili udělat, tak se objevil velký problém: při trochu větší zátěži začaly padat platby. Bohužel se nám jej nedařilo skoro tři týdny najít a odstranit, dokonce ani Google nepomohl. Bohužel jsme se nemohli vrátit zpět ke starému webu - takže jsme si to vyžrali důkladně. Teď už by to mělo být odstraněno, Magento se zřejmě pokoušelo vést stav skladu pro nehmotné produkty - ačkoliv je to v nastavení vypnuté.
Díky tomu se vracíme k tomu, co vám vadí a nás štve:

  • doplnění recenzí, wishlistů a nastavení čteček
  • jiná struktura mobilního webu
  • vyhledávání v knihovničce
  • lepší označení, že jste knihu už zakoupili
  • RSS čtečka
  • a další spousty drobností... 
Poslední tři týdny byly pro nás velmi stresující: věděli jsme, že zlobíme čtenáře - a nemohli jsme s tím nic dělat. Teď to už bude lepší - a věřte, že se pro vás pokusíme i rozkrájet :-)

Děkuji vám, pokud jste to dočetli až sem a ještě jednou se omlouvám za starosti, které jste s námi měli. 

Váš Jirka Vlček. 

8 komentářů:

  1. Bylo by opravdu přínosné, kdyby bylo možné vylepšit stránky, které se zobrazují na mobilních prohlížečích, konkrétně u mobilů s operačním systémem Android.
    Při předchozí verzi Palmknih bylo možné i v mobilním prohlížeči otevřít stejnou stránku jako na PC. V současné době tomu tak není, dokonce by se dalo říct, že stránka otevřená v mobilním prohlížeči není ani aktuální - např. zcela chybí Akce a slevy.
    Doufám, že i tuto změnu máte do budoucna v plánu a těším se, až to bude opět fungovat.

    OdpovědětVymazat
  2. Mám radost že Magento :-) Máme ho rádi.. Kdyby byla ještě potřeba rada/pomoc s nějakým problémem, jsme k dispozici. Pořádně zapeklité problémy, konflikty modulů či konflity JS různých modulů v Magentu jsou náš denní chléb. Zrovna tento problém s platbami v zátěži známe..

    OdpovědětVymazat
  3. Díky za vysvětlení. Jsem moc rád, že se řeší migrace wishlistů a označení už zakoupených knížek.

    Ještě by mě potěšila možnost vypsat všechny zakoupené knihy na jedné stránce, omezení na 30 mi přijde zbytečně restriktivní.

    OdpovědětVymazat
  4. Dobry den,
    V prve rade drzim palce, migrace je svinstvo :).
    Chtel bych se zeptat jestli je nekde plan uvadeni novinek na serveru, kdy se objevi zvyhodnene ceny pro serie a dalsi
    Dekuji

    OdpovědětVymazat
  5. Ivana Mrázková7. srpna 2014 5:58

    Dobrý den,
    také se hrozně těším, až uvedete do provozu plán novinek, které připravujete. V současnosti mám seznam cca 40 knih, které mají být vydány do konce roku a které bych si ráda zakoupila a docela ráda bych věděla, zda budou k dispozici u vás, nebo zda je budu kupovat v knižní podobě. Naprosto chápu, že přechod na zcela jiný systém a hlavně vychytávání problémů, které s tím souvisí, je neskutečný problém. Doufám, že to všichni brzy zvládnete a budete fungovat přinejmenším tak dobře, jako dříve.
    Mrázková

    OdpovědětVymazat
  6. Na to rozkrájení bych doporučoval : http://www.noze-nuz.com/tops/TPSTAC5.php

    OdpovědětVymazat
  7. Základní chyba byla, spustit nový web bez otestování, doplnit to ještě současně reklamní kampaní už bylo opravdu vítězství naivity nad zdravým rozumem. Přechod je potřeba nejprve několikrát otestovat nad exportovanými daty bez veřejného přístupu jako simulaci, potom použít několik externích testerů (určitě by vám pár častých uživatelů rádo pomohlo). Řada nejhorších chyb se tak mohla vychytat. A reklamní kampaň spustit až za pár týdnů po ostrém přechodu (i když chápu, že konkurenční tlak je značný).
    Vidím, že pár nejhorších chyb už jste dokázali napravit, nicméně něco ještě přetrvává. Třeba není potřeba mít na jedné stránce 3x výzvu k přidání do košíku (vulgárně velikou), plochu stránky je potřeba využít inteligentně.
    Na starém webu bylo velmi dobře vyřešeno stažení/odeslání zakoupených knih. Většinou jsem kupoval několik knih současně, otevřel stránku svých knih a klikl co a jak chci stáhnout. Pak už jsem jen sledoval probíhající proces. Je zcela iritující, když dnes pro každou knihu musím opustit stránku mých knih, pak si přečíst zbytečnou informaci, že se kniha připravuje (váš vnitřní proces), čekat věčnost, co se bude dít dál, potom zbytečně potvzovat, že OPRAVDU chci soubor uložit a potom se znovu proklikem vracet na knihovničku. To je amaterský uklikaný přístup. Chci zůstat na stránce a jen volit, zda knihu stáhnout, poslat na email nebo poslat na čtečku.
    Vím, že jsem kritický, ale rád jsem dříve na palmknihy nakupoval.

    OdpovědětVymazat
  8. Palmknihy byly můj nejoblíbenější web, co se týče eknih - už to moc neplatí, pokud se nezlepší. Hlavní nedostatky - jako u předchozího komentáře - stahování knih, dále, pokud chci vědět, kolik mám k dispozici kreditů, tak se musím proklikat několika rubrikami, dříve se mi po přihlášení automaticky ukázal počet dostupných kreditů, hodně mi vadí i to, že se mi neukazuje, které knihy jsem si už zakoupila, při množství, které už mám, je to docela problematické. Dále řazení knih - i když si zadám od nejnovějších, tak je tam pokaždé jinak - já navštěvuji stránky velmi často, hlavně pokud čekám na nějakou určitou novinku a občas se musím prohrabovat.

    OdpovědětVymazat